
L’abocament també es va acumular a les roques de la costa de Cala de Bou
Després del greu episodi de contaminació per abocament d’aigües fecals a la costa de Cala de Bou, en el tram comprès entre les platges d’en Xinxó i des Pinet, que ha provocat el tancament de la primera d’aquestes ribes durant una setmana, Salvem sa Badia va prendre mostres d’aigua marina en quatre punts. El resultat no pot ser més descoratjador: en tots aquests llocs la concentració de bacteris fecals supera, a vegades en molt, els límits establerts per la legislació espanyola per a garantir la salut dels banyistes.

Punts de mostreig
Els quatre punts de mostreig estan situats a la platja des Pinet (número 1), a la punta del mateix nom cap l’oest (número 2), en el tram rocós que separa aquest cap de la Platja d’en Xinxó (número 3) i a la pròpia riba d’aquest arenal (número 4), que va ser el que es va tancar el passat dia 15.

Punt de mostreig 1
En el punt número 1, situat a la riba de la platja des Pinet, la mostra es va prendre el propi dia 15, a les 12,30 hores, amb un resultat de 405 unitats formadores de colònies (u.f.c.) d’enterococs intestinals per 100 ml, quan el màxim permès és de 185, tal com contemplen els límits de valors per les aigües costaneres, segons el Reial decret 1341/2007 d’11 d’octubre sobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany. És a dir, més del doble. Recpecte a la concentració d’E. coli, aquesta es va acostar molt al límit encara que no va arribar a superar-lo, amb 495 u.f.c. / 100 ml, quan el màxim són 500. Les mostres es varen prendre amb la platja plena de banyistes i Salvem sa Badia va sol·licitar a l’112 que també es procedís al tancament d’aquesta riba, informant a més al servei de socorristes, de la mateixa manera que s’havia fet amb la d’en Xinxó. No obstant això, aquesta decisió no es va arribar a prendre, segons l’Ajuntament, perquè les seues analítiques, a diferència de les de Salvem sa Badia, varen resultar negatives, tal i com informa avui Diario de Ibiza.

Punt de mostreig 2
Els resultats del segon punt de mostreig, situat a la Punta des Pinet, a l’oest de la platja, enfront del petit bosc que hi ha en aquesta zona, són especialment preocupants ja que la concentració de bacteris està disparada i aquest tram està molt prop dels banyistes. L’aigua de mar es va recollir a les 12,40 hores i l’analítica revela que els enterococs intestinals superaven les 2.420 u.f.c per 100 ml (el màxim és 185), mentre que els bacteris d’E. coli també superaven aquesta mateixa quantitat de 2.420 (el límit es situa en 500). Cal tenir en compte que el valor de 2.420 u.f.c per 100 ml és un topall i, més enllà d’aquesta xifra, el valor de contaminació es considera tan elevat que ja ni es compta el real.

Punt de mostreig 3
La tercera mostra, presa a les 13,30, es va recollir enfront de l’estructura abandonada que hi ha en el tram de roques anterior a la Platja d’en Xinxó. Allí la concentració d’enterococs intestinals també va superar les 2.420 u.f.c per 100 ml (més de deu vegades el màxim, que és de 185), mentre que els bacteris d’E. Coli varen arribar a les 384 u.f.c./100 ml, per sota del màxim permès.

Punt de mostreig 4
La quarta mostra, a la mateixa riba de la Platja d’en Xinxó, es va prendre el mateix dia, també a les 13,30, demostrant una concentració d’enterococs intestinals de 488 u.f.c./100 ml, de nou més del doble del permès, mentre que la concentració d’E. coli va ser de 495 o.f.c. / 100 ml, en el límit de 500.
Cal recordar que aquest greu episodi d’abocaments es va produir després d’un nou trencament a les canonades que condueixen les aigües fecals del barri cap la depuradora, que va provocar que rebentassin les tapes de les clavegueres, caient riuades d’aigua contaminada a la riba. A pesar que l’Ajuntament va tancar la Platja d’en Xinxó el dia 15, ho va fer amb uns simples senyals, en lloc de perimetrar tota la zona afectada. Els abocaments s’han continuat produint i aquesta senyalització ha resultat clarament insuficient, ja que els banyistes han continuat arribant a la platja i banyant-se a la mar, posant en greu risc la seua salut. Respecte a la riba des Pinet, resulta incomprensible que no es prengués la mateixa decisió, ja que, a la vista dels resultats, per sobre dels límits legals, s’ha posat en risc la salut de les persones.
Els abocaments per aigües fecals constitueixen un dels factors de major impacte en la salut mediambiental de la zona. El mal estat de la xarxa de sanejament, que fa dècades que es va quedar obsoleta i no ha estat actualitzada a les necessitats reals ni a l’increment de la població, genera constants episodis de contaminació, que afecten la biodiversitat i perjudiquen greument la imatge turística de la badia. Malgrat la gravetat del que ocorre cada temporada, el problema s’ha deixat eternitzar sense que es prenguin mesures eficaces que, d’una vegada per sempre, marquin la diferència i acabin amb aquests episodis. Estam, sota el punt de vista de Salvem sa Badia, davant el major repte al qual s’enfronta la societat de l’entorn de la badia de Portmany.
Descarrega les analítiques realitzades
· Anàlisi del punt de mostreig 1
· Anàlisi del punt de mostreig 2
